EvW Roetfilter Reiniging
Professionele Roetfilter en Katalysator Reiniging voor personen/bedrijfswagens of campers. Deze activiteit is overgenomen van BT Industrial B.V. Dezelfde apparatuur, dezelfde kennis, andere naam:
Garage Erik van Wijk
Heeft u een verstopt roetfilter?
Garage Erik van Wijk heeft de oplossing!
Waarom Roetfilter Reiniging bij Garage Erik van Wijk?
- Goedkoper dan een nieuw roetfilter, want u behoudt uw originele filter
- Haal- en brengservice*
- Kostenbesparend en klantgericht
- Wij gebruiken geavanceerde roetfilter reiniging technieken
- Uw roetfilter weer als nieuw
- Dezelfde dag het schone filter terug monteren**
- Zowel olie, additief als Adblue verwijderen wij
NU MET HAAL- EN BRENGSERVICE!*
*Geldt voor de regio Haarlemmermeer/Amsterdam.
Buiten deze regio hanteren wij scherpe prijzen.
Vraag ernaar!
SNELLE SERVICE
Als het roetfilter bij ons binnen is, zal deze met ongeveer 4 uur weer gereinigd zijn!**
1 | het filter komt bij ons binnen |
2 | het filter wordt gecontroleerd en gereinigd |
3 | na reiniging wordt het filter indien nodig gestraald en gespoten |
4 | het filter wordt aan u geretouneerd |
**Afhankelijk van het type roetfilter en conditie van het roetfilter.
Bij bijzonderheden nemen wij altijd eerst contact met u op.
Waarom moet een roetfilter gereinigd worden? Een roetfilter vangt roet op. Bij een juiste werking van het roetfilter, wordt dit roet omgezet in as. Met een duur woord noemt men dit “regenereren”. Is mijn roetfilter de oorzaak van de storing? Dieselvoertuigen zijn populair over de hele wereld, omdat het economische verbruik lager is. Het nadeel bij dieselvoertuigen is echter dat ze hoge NOx- en fijnstof emissies hebben ten opzichte van hun benzine-tegenhangers. Als reactie daarop werden de bestaande Euro Emissiestandaarden aangescherpt. Ook werden meer milieuvriendelijke initiatieven ontwikkeld, zoals Start / Stop -technologie. Een van de meest prominente ontwikkelingen was echter de introductie van Diesel Partikel Filters, ook wel DPF of roetfilter genoemd. Het roetfilter is onderdeel van het uitlaatsysteem, dat functioneert om fijnstof deeltjes (roet) uit de uitlaatgassen te verwijderen. Het roetfilter doet dit door het roet op te vangen en dit om te zetten in kooldioxide (CO2) via de regeneratie. Er wordt onderscheid gemaakt in Cordierite roetfilters en Silitium Carbide (Sic) roetfilters. Omdat het roetfilter al het roet opvangt, zal het gereinigd moeten worden om te voorkomen de werking van het voertuig beïnvloedt. Dit reinigen noemt men het regeneratieproces. Passieve regeneratie is een proces van roetvermindering via natuurlijke conversie. De passieve regeneratie vindt plaats wanneer de ideale rij-omstandigheden van toepassing zijn (ca. 100 km/uur gedurende 15 minuten – bijv. bij het rijden op de snelweg). Het roetfilter wordt heet genoeg om de opgevangen roetdeeltjes op een natuurlijk wijze te verbranden (temperatuur is tussen 350-500 ° C). De koolstof roetdeeltjes worden omgezet in kooldioxide door een reactie met stikstofoxide. Dit wordt bereikt door gebruik te maken van een platina coating die als katalysator werkt. De actieve (ookwel gedwongen) regeneratie wordt toegepast wanneer gedurende langere tijd de optimale uitlaatgastemperaturen niet gehaald worden. Hierdoor kan passieve regeneratie niet meer plaatsvinden. De Actieve Regeneratie wordt gestuurd door de ECU die de uitlaatgastemperatuur verhoogt naar 500-800 ° C. Wanneer de koolafzettingen in het filter een bepaald niveau bereikt, start het motormanagement systeem het regeneratieproces. Dit duurt ongeveer 10 minuten. Door de jaren heen zijn er verschillende methodes ontwikkeld voor de regeneratie: Brandstof additiefsystemen Dieselmotoren die een brandstof additiefsysteem gebruiken om het regeneratieproces te ondersteunen hoeven niet zo hoge temperaturen als andere motoren te bereiken. Het additief vermindert de temperatuur waarbij het roet verbrand wordt, bij ongeveer 400°C. Het additief systeem wordt meestal toegepast bij Franse en Zweedse auto’s. Gecoate roetfilters Deze roetfilters kenmerken zich door de edelmetalen coating van platina op de roetfilters, waardoor de temperatuur waarbij Regeneratie plaatsvindt daalt naar ongeveer 400 ° C. Het voertuig heeft in dit geval geen aparte katalysator nodig. Gecoate filters worden meestal toegepast door de Duitse autofabrikanten en nagenoeg altijd in een Sic uitvoering. Wanneer het roetfilter lampje gaat branden, is het roetfilter niet altijd de oorzaak van de storing. Het is daarom belangrijk om eerst alle onderliggende storingen op te lossen voordat u besluit een roetfilter reiniging te laten doen. Hieronder vindt u een paar tips ten aanzien van onderhoud en/of reparatie van het roetfilter. Voor meer informatie over roetfilters, kunt u kijken op https://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_particulate_filter Naast het reinigen levert Garage Erik van Wijk ook Diesel Additief BTF51 *Alleen te gebruiken voor roetfilters geschikt voor diesel-additief. Informeer naar de prijs. Garage Erik van Wijk levert ook pakkingen voor roetfilter model SMF-AR 5,4/6,5/8,1. Informeer naar de prijs.
Eigenlijk is het niets anders dan het roet omzetten in as door middel van verbranding. Na verloop van tijd zit het roetfilter vol met as, waardoor uw roetfilter lampje op het dashboard gaat branden. Op dat moment is er een roetfilter reiniging nodig.
Dit reinigen is niet mogelijk door toevoegingen van welk middel of additief dan ook. Het roetfilter zit vol en kan alleen in tegengestelde richting gereinigd worden.
Voor een roetfilter reiniging bent u bij Garage Erik van Wijk aan het juiste adres. Wij reinigen uw roetfilter snel, professioneel en vakkundig. Het kan daarna weer jaren mee.
Naast roetfilters, reinigt Garage Erik van Wijk ook katalysatoren. Door uw katalysator bij professioneel te laten reinigen, worden schadelijke verontreinigingen verwijderd en is uw katalysator weer zo goed als nieuw.Roetfilters voor Dieselmotoren
Wat is een roetfilter en hoe werkt het roetfilter?
De uitlaatgassen van de diesel motor worden door het roetfilter gevoerd. Het roetfilter bestaat uit kanalen die afwisselend aan het einde gesloten zijn. De kanaalwanden van het roetfilter zijn poreus, waardoor uitlaatgassen door het roetfilter weer naar buiten komen. De roetdeeltjes blijven achter in het roetfilter. De gefilterde schone uitlaatgassen verlaten het roetfilter. Daarnaast worden de roetdeeltjes en het fijnstof tijdens de regeneratie omgezet in as. Een roetfilter dat goed werkt zit dus niet vol met roet, maar met as. Het complete proces wordt gecontroleerd en bestuurd door de ECU (Electronic Control Unit). Wanneer nodig wordt een regeneratie uitgevoerd.Welke types roetfilter zijn er?
Roetfilters in Cordieriet lijken zeer op katalysatoren en worden meestal gebruikt in additief ondersteunde systemen in combinatie met Diesel Oxidatie Catalysator (DOC). Ze worden vaak gebruikt in “aftermarket” producten.
Sic roetfilters zijn samengesteld uit kleine secties die aan elkaar gelijmd worden met cement. De Sic roetfilters worden meestal gebruikt in af fabriek filters of daar waar er een gecoat filter toegepast is. Het Sic roetfilter is een premium product dat duurzaam is en bestand is tegen hoge temperaturen.Regenereren van het roetfilter
Er zijn 3 verschillende soorten regeneratie:
– Passieve regeneratie
– Actieve regeneratie
– Geforceerde regeneratie
Passieve Regeneratie
Actieve regeneratie
De actieve regeneratie gaat gepaard met zeer hoge temperaturen en wordt uitgevoerd door garages met diagnostische apparatuur.
Let op: De zeer hoge temperaturen die tijdens actieve en geforceerde regeneratie worden toegepast, kunnen leiden tot ophoping van as evenals veroudering van het roetfilter. De as kan alleen door middel van professionele roetfilter reiniging van het filter verwijderd worden. Garage Erik van Wijk is gespecialiseerd in het op de juiste wijze reinigen van roetfilters.Roetfilter technologie
Roetfilters worden zo dicht mogelijk bij de motor gemonteerd, zodat er optimaal geprofiteerd wordt van de warmte van de uitlaatgassen, waardoor het roetfilter optimaal zal kunnen regenereren.Onderhoud en Reparatie van roetfilters
Diesel Additief BTF51*